Нова подія

27.01.2015 00:00

Тема уроку. Позитивні та негативні емоції. Причини, які впливають на емоції.

Мета уроку. Ознайомити учнів з позитивними й негативними емоціями розкрити  їхнє значення для здорв’я людини; учити дітей аналізувати свій внутрішній стан,  керувати своїми емоціями з метою зміцнення свого здоров'я, вправлятися в умінні шукати вихід із ситуацій, що засмучують; розвивати увагу, пам'ять, зв’язне мовлення; виховувати бажання мати і примножувати позитивні емоції, розпізнавати свої почуття під час спілкування з іншими людьми, формувати вміння регулювати свої емоції.

Зміст уроку

Девіз уроку: «Якщо ви хочете, щоб життя усміхнулось вам, подаруйте йому спочатку свій чудовий настрій» (Б.Спіноза)

І. Організація класу

Формування емпатійної здатності (емоційного настрою) учнів

Усміхніться всі!

Небу, сонцю, квітам, людям!

І тобі обовязково.

День щасливим буде!

Ми веселі, бадьорі і будемо працювати старанно, гарно, на радість усім.

Сіли всі рівненько, слідкуємо за своєю поставою та уважно слухаємо, що нового ми дізнаємося сьогодні на уроці.

-         І так, цей урок навчить мене: 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 - Діти, а ви любите подорожувати? Сьогодні ми помандруємо до країни емоцій, у якій пізнаємо відчуття, переживання та їх значення для нашого здоров’я. Будемо вчитись розпізнавати свої почуття та висловлювати їх. Це нам потрібно, щоб не завдавати шкоди своєму здоров’ю та здоров’ю оточуючих.

Кожному з вас країна емоцій подарує чарівну квітку. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати по одній пелюсточці. Результатом вашої роботи на уроці стане квітка вашого успіху, скільки у неї буде чарівних пелюсток, залежить лише від вас. Тож вирушаймо у подорож.

Допомагати у подорожі нам будуть помічники - наші органи чуттів. Ви їх добре знаєте, тож відгадайте,їх?

Сюди-туди повертає,

Хропе, сопе, часом чхає . (Ніс)

 (На дошці плакат з намальованими органами чуття)

***

Двоє дивляться,

одне говорить,

а двоє слухають.

/Очі, вуха, язик/

- Що ми відчуваємо цими органами? (Нюхаємо, смакуємо, бачимо, чуємо)

- Які відчуття можуть викликати у нас ці органи? (задоволення, радості, насолоди, смутку, образи, печалі, сліз…)

- Якщо відчуття приємні – людина почувається якою… ? (веселою, задоволеною).

- А якщо неприємні? (засмученою, сумною).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя про різновиди емоцій

- Людина завжди певним чином реагує на все, що її оточує, і що вона здійснює сама, а виражає свої почуття емоцією, яка з’являється на її обличчі.

Емоції супроводжують нас усе життя. В новонародженої дитини емоції охоплюють хвилювання через почуття голоду і мокрої пелюшки до спокою від близькості мами та її серцебиття, теплої, сухої

пелюшки, почуття ситості. Учневі 4 класу вже знайомі радість відкриттів, захоплення від подарунка, любов до рідних і близьких людей, насолода від перегляду мультфільмів. Відомі також сум від

розлуки з дорогими людьми, зневага до нечесних вчинків, навіть, на жаль, злість і страх.

Тому емоції розділились на позитивні, які допомагають зберегти здоров’я (радість,

упевненість, сором’язливість, веселість, захоплення, спокійність) та …

… негативні, які викликають поганий настрій (страх, злість, смуток, незадоволення,

недовірливість), спричиняють різні захворювання. Ці емоції небезпечні для здоров'я.

Дані ВООЗ свідчать, що 75% усіх хвороб пов’язані з негативними емоціями .30–50% людей, які відвідують лікувальні установи, потребують лише корекції емоційного стану.Учені Каліфорнійського університету в США стверджують, що ключ до успіху — це позитивні емоції . За даними статистики сьогодні 400 мільйонів людей у світі страждають на ті чи інші загострені емоційні стани. Дослідження японських учених довели,  що зв’язок між негативним емоційним станом і здоров’ям є кардинальним. Стреси збільшують ризик мозкових, серцево-судинних захворювань, летальних випадків, ракових пухлин, хвороби очей, цукрового діабету, хронічного гастриту, виразкових хвороб шлунку тощо .

Недарма кажуть: «Життя прожити — не поле перейти». Величезне море людських емоцій переживає кожен із нас. Наше завдання— бути не рабом своїх почуттів, а стати їх господарем. Для цього є безцінна зброя — розум. «Людство вступило в еру надзвичайних емоційних навантажень.

Ми можемо протистояти цьому, лише виховуючи волю, навчаючись керуватись емоціями». Скільки непотрібних вибухів гніву було б погашено, скільки б невиправданих сварок відвернено, якби всі взяли до уваги цю мудру пораду.

Всі емоції умовно поділяють на такі види:

Примітивні (нижчі) - переживання, пов'язані із задоволенням або незадоволенням фізіологічних потреб.

Вищі - переживання, які виникають на ґрунті задоволення духовних потреб.

Позитивні - емоції, що пов'язані із задоволенням потреб.

Негативні - емоції, які викликають почуття незадоволення і вимагають зміни ситуації.

Стенічні - емоції, які підвищують життєдіяльність людини, посилюють активність.

Астенічні - емоції, які пригнічують життєдіяльність організму, знижують енергію суб'єкта.

Отже, стан психічного благополуччя і, навпаки, психічного розладу будь-кого з нас залежить від тих емоцій, які людина відчуває у певні періоди свого життя. 
У маленьких дітей їх небагато, що старшими ми стаємо,то багатшими і різноманітнішими стають наші емоції.

2 . Руханка

– Як живеш? (Ось так)

– А пливеш? (Ось так)

А біжиш? (Ось так)

– Вдалину глядиш? (Ось так)

– Чекаєш обід? (Ось так)

– Махаєш вслід? (Ось так)

– Вранці спиш? (Ось так)

– А на місце сідаєш? (Ось так)

 

3. Бесіда про важливість позитивних емоцій для здоров'я людини

- Як ви думаєте, які емоції потрібні людині, її здоров’ю? ( позитивні)

4. Мандрівка країною емоцій

А).Станція «Музична»

 Звучить музика (Щебет пташок).

- Що ви чуєте? (Спів і щебет пташок).

- Які емоції у вас виникли під час прослуховування цих звуків? (Задоволення, радості, цікавості, насолоди).

Б). Перегляд мультфільму

 - Усі ви любите дивитися мультфільми? (Так).

- Тож наступна зупинка у нашій чарівній мандрівці «Мультиплікаційна».

(Перегляд мультфільму «Ну, постривай!»

- А тепер які емоції у вас виникли? (Хвилювання, жалю до зайчика, злість та зневага до вовка).

В). Станція «Аромотерапевтична». (учитель запалює аромолампу).

- Які емоції ви відчуваєте зараз? (Приємні: задоволення, радість, бадьорість).

Г). Частування цукерками.

- А тепер, діти, ми з вами опинилися на станції «Смаковита». І я хочу пригостити вас цукерками.

- Які емоції у вас виникли? (Радість, хвилювання).

- А під час смакування?(Насолода, задоволення).

Д). Станція «Галерейна»

Подивіться, будь ласка, на цей малюнок.

- Яким ви бачите хлопчика? (Злим).

- Які емоції він у вас викликає? (Негативні).

- Чому? (Тому що хлопчик зневажає собаку, знущається над нею).

- Подивіться на хлопчика та визначіть його настрій за мімікою обличчя? (Веселий, посміхається, бо отримав гарну оцінку).

Молодці! Тож яку емоцію він зараз переживає? (Емоцію радості).

- подивіться на наступний малюнок. Кого на ньому зображено? (Бабусю і її внучат).

- Що вони роблять? (Обнімають бабусю).

- Тож які емоції відчувають дівчата? (Емоція любові).

- А на цьому малюночку, що роблять діти? (Турбуються про бабусю).

- Які емоції вони відчувають? (Турботи, піклування).

- Що ви бачите на цьому малюнку? (Хлопчик поранився, а діти співчувають йому).

- Які емоції відчувають діти? (Співчуття).

5. Оздоровча хвилинка. . «У мене все чудово-пречудово!..»

Починайте свій день з усмішки. Станьте перед дзеркалом і пригадайте обличчя мама чи тата, усміхніться до них. Або ж згадайте мандрівку до моря, уявіть сонячні лелітки на хвилях. А може, спробуйте побачити перед собою хлопчика чи дівчинку з тієї парти, на яку на уроках ви найчастіше кидаєте свій погляд…

А знаєте, що існує гімнастика для очей? І серед інших вправ є й така: треба подивитися у вікно й обов’язково побачити голубе-голубе небо, навіть якщо воно на цей час вкрите найгустішими хмарами.

Намагайся подарувати радість і вашому слухові. Пригадайте, як ходили влітку до лісу, і постарайтеся знову почути пташиний щебет. Яку співочу пташку ви найбільше любите?

А тепер уявіть галявину з квітами. Намагайтеся відчути, як пахне та чи інша квітка… це також психофізична зарядка. Для нюху.

А ще – щодо смаку. Що найбільше полюбляєте? Полуниці? Чудово! О, як вони вам смакують! Або подумайте про цитрини чи згадайте, які смачні страви готує бабуся. Які саме?

З вами трапилася прикрість? Увечері? І треба заспокоїтись? А спробуйте-но порахувати, скільки зірок на небі. Ви раптом розхвилювалися на вулиці… Підійдіть до дерева, спробуйте порахувати, скільки листочків на одній гіллячці…

Ніколи не втрачайте рівноваги і впевненості. А в хвилину нервувань сядьте зручніше в крісло, заплющіть очі і хвилин десять спокійно повторюйте подумки слово «мама» або ім’я близького хлопчика чи дівчинки. А потім скажіть собі: «Все чудово. У мене все чудово-пречудово!..»

6.. Гра «Дружба починається з посмішки»

- У кожного з вас є рідні та друзі.

- Хто твій друг?

- Як ви думаєте, з чого починається дружба? Пісня «Улыбка» (з посмішки)

- Посмішку можна дарувати. Я до вас посміхнулася - подарувала посмішку, і вам стало приємно.

- Діти, поверніться один до одного, лагідно візьміться за руки та подаруйте один одному посмішку. (Тренінг під музичний супровід «Улыбка»)

- Але щоб кожному стало ще приємніше, треба говорити компліменти, щоб у класі владарювали позитивні емоції, а ви набралися здоров’я.

7. Гра «Компліменти»

- Зробити комплімент - це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре.

(Роблю приклад компліменту: ти така весела, радісна, красива, з гарною з)

- Діти, хто бажає Андрійчику зробити комплімент? Катрусі?

- Тобі приємно? Тоді скажи «Мені дуже приємно».

- Не забувайте, що компліменти робляться з посмішкою.

(Слідкую, щоб у грі брали участь усі діти.)

Отже, ви посміхнулися, сказали компліменти, значить, ви друзі. Не забувайте робити компліменти мамі, татусеві, братикам, сестричкам і всім друзям.

- Сідайте за парти.

- Всі веселі? От чудово.

А тепер до праці знову.

А зараз ми потрапимо на музичну сторінку Країни Емоцій, де будемо вчитися помічати

емоційне забарвлення музики та передавати його в рухах.

ІV. Фізкультхвилинка «Танок чотирьох рухів»

«Танец маленьких утят» - весела, швидка, жвава музика - відповідні рухи.

«Гей там на горі» - марш. Під бравурний марш діти виконують вільні рухи - притопи і прихлопи, навприсідки, кружляють.

«Песня Чебурашки» - сумна музика.

- Що ви відчували під час музики?

- Який у вас настрій?

- Які відчуття ви переживали? (веселий, бадьорий, святковий, сумний; задоволення, радості, бадьорості)

V. Вправа на розпізнавання емоцій.

- А тепер ми потрапимо на сторінку настрою, де ви побачите різні емоції та як вони зображуються.

1. - Подивіться на дівчинку, та скажіть який настрій на її обличчі? (Дівчинка весела).

- А ось як можна зобразити її настрій.

2. - Коли вона може бути в такому настрої?

- Який настрій на обличчі цієї дівчинки? (Дівчинка похмура, сердита )

3. - Що вона нахмурила? (брови).

- Чому дівчинка може бути похмурою?

- Який настрій зображено? (Сумний)

- Коли дівчинка може бути сумною?

4.- Який настрій зображено? (Спокійний )

- Що допомогло вам здогадатись?

5.- А в яких випадках дівчинка може бути в такому настрої? (Коли її нічого не турбує)

VІ. Медитація. Вправа «Сонячний зайчик»

Сонячний зайчик зазирнув вам у вічі. Заплющіть їх. Він побіг далі по обличчю, спіймайте його – на лобі, на щічках, на носику…Ось він  уже на середині грудей. Впустіть його до свого серця. Сонячний зайчик – це частинка сонечка, теплого і лагідного. Нехай його тепло розіллється по всьому тілу. Якщо у вас на душі холодно, там гнів і образа, Сонячний зайчик розігріє їх, і вони почнуть танути, а на серці залишиться тепло, радість, здоров’я.

А зараз глибоко вдихніть і на видиху розплющіть очі.

Можете використовувати Сонячного зайчика коли вам буде важко на душі. Поганий настрій і образи просто втечуть.

VІІ. Тренувальні вправи. Робота в групах.

1. група Добирання символів до малюнків.

- Доберіть піктограму до малюнка, поясніть свій вибір.

"гарний настрій" (можуть бути веселка, салют, яскраві самоцвіти);
"поганий настрій" (грозова хмара, пістрява і темного кольору парасольки тощо).

Навчайтеся жартувати за напружених обставин. Придумайте відповідь зі смішинкою у ситуаціях.

Тебе ненавмисне штовхнули.

Ти спізнився на поїзд.

У тебе відірвалася підошва.

 

2.група Гра-тренінг «Різний настрій»

-  Зобразити руками, мімікою відповідний настрій.

Наш Сашко бува веселий,

коли друзі всі в оселі.

Наш Сашко бува сердитий,

коли лоб його набитий,

Наш Сашко сумний буває,

коли іграшки не має,

Наш Сашко, буває, плаче,

коли хтось відніме м'ячик.

Наш Сашко, бува, хитрує,

коли фокуси майструє,

А як його насварять -

він ображений стоїть.

Як незвичне щось побачить,

то дивується одначе.

А як чогось злякається -

у кущі ховається.

3.група  Складання порад для покращення настрою

- Складіть поради пригадавши свої життєві ситуації для покращення настрою, які допоможуть нам зберегти своє здоров’я.

* Намагатися пригадати щось приємне.

* Перед дзеркалом зробити веселу гримасу.

* Послухати музику.

* Заспівати, станцювати.

*Намалювати карикатуру.

* Умитися - змити поганий настрій.

* Проспівати своє ім'я в пестливій формі - Наталочка, Натуся.

*Влаштувати бійку.

* Нагрубити перехожим.

*Зламати гілку на дереві.

*Забрати цукерку у молодшого братика.

*Зламати ляльку сестрички.

*Побити посуд.

*Посваритися з другом.

- Головне - переконати себе, що як візьмешся до якоїсь справи, на душі полегшає.

Як зробити день веселим?

Ти прокинься рано-рано,

лиш над містом сонце встане,

привітайся з ластівками,

з кожним променем ласкавим.

Сам гарнесенько умийся,

сам швиденько одягнися,

підійди до тата й мами

і скажи їм: – Добрий ранок!

Усміхніться всім навколо:

небу, сонцю, квітам, людям,

і тоді обов’язково

день тобі веселим буде!

Анатолій Костецький

4. група Скласти прислів’я

Скласти прислів’я з «розсипанки»  та пояснити його смисл.

Смуток, здоров’я,  і, підточують, страх.( Смуток і страх підточують здоров’я.)

Запорука, настрій ,гарний, здоров’я.( Гарний настрій — запорука здоров’я.)

А, будує, руйнує незгода, згода.( Згода будує, а незгода руйнує.)

Веселий, здоров’я, — половина,настрій.( Веселий настрій — половина здоров’я.)

Сміхопанорама.

З усіх емоцій кращі всіх,

Ті, що породжують в нас сміх.

Сміятися не грішно,

Коли нам дійсно смішно!

Стежинка до здоров’я – сміх,

В роботі гарний жде успіх.

І все нам удається,

Коли душа сміється!

Смійся, смійся від душі!

Сміх – відпочинок для душі!

 

VІІІ Гра «Кольорове диво»

- Мандруємо далі і наступна сторінка – «Кольорова»,а допоможуть нам мандрувати фарби.

За допомогою кольору можна передати свій настрій.

- Якого кольору може бути

-радість,

-любов,

-задоволення,

- цікавість

- доброта

-гнів,

- заздрість,

Пофантазуйте, поміркуйте.

Отже, головним помічником у роботі має стати колір.

(Вільне малювання під музику на аркуші паперу свого настрою)

- Виконали завдання? Молодці.

 

ІХ. Закінчити речення:

Я боюся...
Я радію...
Мене засмучує...
Мені подобається...
Мене бентежить...

VІІ. Підсумок уроку

1. Бесіда за змістом уроку.

- Чим запам'ятався вам урок?

- На метеликах напишіть "Цей урок мене навчив...": 
Метелики з написами зачитуються за бажанням дітей, а потім прикріплюються на дошку. 

2. Аналіз роботи всього класу загалом та окремих дітей зокрема.

- Порахуйте пелюсточки на ваших квітках.- На дошці написані ваші імена. Повісьте вашу квітку успіху та малюнок із зображенням настрою під ім'ям.

- Ось яка у нас сьогодні чудова успішність! Молодці!

Скільки гарних пелюсточків у ваших квіточках. Тож нехай ви у своєму житті будете лише успішними, емоційно врівноваженими і такими ж чарівними, як ваші квіти.

Радість, горе, здивування,

Смуток, спокій, хвилювання –

Це емоції, мій друже.

І вони важливі дуже.

Як корисні позитивні:

Сміх і радість, спокій теж!

Злість і смуток – негативні.

За емоціями стеж!

Швидко негативний настрій

Зіпсує здоров’я, знай.

Не сумуй, жартуй, всміхайся,

Завжди добрий настрій май!

 

- Любі учні, підведіться,

І до гостей поверніться.

Мило-мило їм  посміхніться.

 

 Тема уроку. Позитивні та негативні емоції. Причини, які впливають на емоції.

Мета уроку. Ознайомити учнів з позитивними й негативними емоціями розкрити  їхнє значення для здорв’я людини; учити дітей аналізувати свій внутрішній стан,  керувати своїми емоціями з метою зміцнення свого здоров'я, вправлятися в умінні шукати вихід із ситуацій, що засмучують; розвивати увагу, пам'ять, зв’язне мовлення; виховувати бажання мати і примножувати позитивні емоції, розпізнавати свої почуття під час спілкування з іншими людьми, формувати вміння регулювати свої емоції.

Зміст уроку

Девіз уроку: «Якщо ви хочете, щоб життя усміхнулось вам, подаруйте йому спочатку свій чудовий настрій» (Б.Спіноза)

І. Організація класу

Формування емпатійної здатності (емоційного настрою) учнів

Усміхніться всі!

Небу, сонцю, квітам, людям!

І тобі обовязково.

День щасливим буде!

Ми веселі, бадьорі і будемо працювати старанно, гарно, на радість усім.

Сіли всі рівненько, слідкуємо за своєю поставою та уважно слухаємо, що нового ми дізнаємося сьогодні на уроці.

-         І так, цей урок навчить мене: 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 - Діти, а ви любите подорожувати? Сьогодні ми помандруємо до країни емоцій, у якій пізнаємо відчуття, переживання та їх значення для нашого здоров’я. Будемо вчитись розпізнавати свої почуття та висловлювати їх. Це нам потрібно, щоб не завдавати шкоди своєму здоров’ю та здоров’ю оточуючих.

Кожному з вас країна емоцій подарує чарівну квітку. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати по одній пелюсточці. Результатом вашої роботи на уроці стане квітка вашого успіху, скільки у неї буде чарівних пелюсток, залежить лише від вас. Тож вирушаймо у подорож.

Допомагати у подорожі нам будуть помічники - наші органи чуттів. Ви їх добре знаєте, тож відгадайте,їх?

Сюди-туди повертає,

Хропе, сопе, часом чхає . (Ніс)

 (На дошці плакат з намальованими органами чуття)

***

Двоє дивляться,

одне говорить,

а двоє слухають.

/Очі, вуха, язик/

- Що ми відчуваємо цими органами? (Нюхаємо, смакуємо, бачимо, чуємо)

- Які відчуття можуть викликати у нас ці органи? (задоволення, радості, насолоди, смутку, образи, печалі, сліз…)

- Якщо відчуття приємні – людина почувається якою… ? (веселою, задоволеною).

- А якщо неприємні? (засмученою, сумною).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя про різновиди емоцій

- Людина завжди певним чином реагує на все, що її оточує, і що вона здійснює сама, а виражає свої почуття емоцією, яка з’являється на її обличчі.

Емоції супроводжують нас усе життя. В новонародженої дитини емоції охоплюють хвилювання через почуття голоду і мокрої пелюшки до спокою від близькості мами та її серцебиття, теплої, сухої

пелюшки, почуття ситості. Учневі 4 класу вже знайомі радість відкриттів, захоплення від подарунка, любов до рідних і близьких людей, насолода від перегляду мультфільмів. Відомі також сум від

розлуки з дорогими людьми, зневага до нечесних вчинків, навіть, на жаль, злість і страх.

Тому емоції розділились на позитивні, які допомагають зберегти здоров’я (радість,

упевненість, сором’язливість, веселість, захоплення, спокійність) та …

… негативні, які викликають поганий настрій (страх, злість, смуток, незадоволення,

недовірливість), спричиняють різні захворювання. Ці емоції небезпечні для здоров'я.

Дані ВООЗ свідчать, що 75% усіх хвороб пов’язані з негативними емоціями .30–50% людей, які відвідують лікувальні установи, потребують лише корекції емоційного стану.Учені Каліфорнійського університету в США стверджують, що ключ до успіху — це позитивні емоції . За даними статистики сьогодні 400 мільйонів людей у світі страждають на ті чи інші загострені емоційні стани. Дослідження японських учених довели,  що зв’язок між негативним емоційним станом і здоров’ям є кардинальним. Стреси збільшують ризик мозкових, серцево-судинних захворювань, летальних випадків, ракових пухлин, хвороби очей, цукрового діабету, хронічного гастриту, виразкових хвороб шлунку тощо .

Недарма кажуть: «Життя прожити — не поле перейти». Величезне море людських емоцій переживає кожен із нас. Наше завдання— бути не рабом своїх почуттів, а стати їх господарем. Для цього є безцінна зброя — розум. «Людство вступило в еру надзвичайних емоційних навантажень.

Ми можемо протистояти цьому, лише виховуючи волю, навчаючись керуватись емоціями». Скільки непотрібних вибухів гніву було б погашено, скільки б невиправданих сварок відвернено, якби всі взяли до уваги цю мудру пораду.

Всі емоції умовно поділяють на такі види:

Примітивні (нижчі) - переживання, пов'язані із задоволенням або незадоволенням фізіологічних потреб.

Вищі - переживання, які виникають на ґрунті задоволення духовних потреб.

Позитивні - емоції, що пов'язані із задоволенням потреб.

Негативні - емоції, які викликають почуття незадоволення і вимагають зміни ситуації.

Стенічні - емоції, які підвищують життєдіяльність людини, посилюють активність.

Астенічні - емоції, які пригнічують життєдіяльність організму, знижують енергію суб'єкта.

Отже, стан психічного благополуччя і, навпаки, психічного розладу будь-кого з нас залежить від тих емоцій, які людина відчуває у певні періоди свого життя. 
У маленьких дітей їх небагато, що старшими ми стаємо,то багатшими і різноманітнішими стають наші емоції.

2 . Руханка

– Як живеш? (Ось так)

– А пливеш? (Ось так)

А біжиш? (Ось так)

– Вдалину глядиш? (Ось так)

– Чекаєш обід? (Ось так)

– Махаєш вслід? (Ось так)

– Вранці спиш? (Ось так)

– А на місце сідаєш? (Ось так)

 

3. Бесіда про важливість позитивних емоцій для здоров'я людини

- Як ви думаєте, які емоції потрібні людині, її здоров’ю? ( позитивні)

4. Мандрівка країною емоцій

А).Станція «Музична»

 Звучить музика (Щебет пташок).

- Що ви чуєте? (Спів і щебет пташок).

- Які емоції у вас виникли під час прослуховування цих звуків? (Задоволення, радості, цікавості, насолоди).

Б). Перегляд мультфільму

 - Усі ви любите дивитися мультфільми? (Так).

- Тож наступна зупинка у нашій чарівній мандрівці «Мультиплікаційна».

(Перегляд мультфільму «Ну, постривай!»

- А тепер які емоції у вас виникли? (Хвилювання, жалю до зайчика, злість та зневага до вовка).

В). Станція «Аромотерапевтична». (учитель запалює аромолампу).

- Які емоції ви відчуваєте зараз? (Приємні: задоволення, радість, бадьорість).

Г). Частування цукерками.

- А тепер, діти, ми з вами опинилися на станції «Смаковита». І я хочу пригостити вас цукерками.

- Які емоції у вас виникли? (Радість, хвилювання).

- А під час смакування?(Насолода, задоволення).

Д). Станція «Галерейна»

Подивіться, будь ласка, на цей малюнок.

- Яким ви бачите хлопчика? (Злим).

- Які емоції він у вас викликає? (Негативні).

- Чому? (Тому що хлопчик зневажає собаку, знущається над нею).

- Подивіться на хлопчика та визначіть його настрій за мімікою обличчя? (Веселий, посміхається, бо отримав гарну оцінку).

Молодці! Тож яку емоцію він зараз переживає? (Емоцію радості).

- подивіться на наступний малюнок. Кого на ньому зображено? (Бабусю і її внучат).

- Що вони роблять? (Обнімають бабусю).

- Тож які емоції відчувають дівчата? (Емоція любові).

- А на цьому малюночку, що роблять діти? (Турбуються про бабусю).

- Які емоції вони відчувають? (Турботи, піклування).

- Що ви бачите на цьому малюнку? (Хлопчик поранився, а діти співчувають йому).

- Які емоції відчувають діти? (Співчуття).

5. Оздоровча хвилинка. . «У мене все чудово-пречудово!..»

Починайте свій день з усмішки. Станьте перед дзеркалом і пригадайте обличчя мама чи тата, усміхніться до них. Або ж згадайте мандрівку до моря, уявіть сонячні лелітки на хвилях. А може, спробуйте побачити перед собою хлопчика чи дівчинку з тієї парти, на яку на уроках ви найчастіше кидаєте свій погляд…

А знаєте, що існує гімнастика для очей? І серед інших вправ є й така: треба подивитися у вікно й обов’язково побачити голубе-голубе небо, навіть якщо воно на цей час вкрите найгустішими хмарами.

Намагайся подарувати радість і вашому слухові. Пригадайте, як ходили влітку до лісу, і постарайтеся знову почути пташиний щебет. Яку співочу пташку ви найбільше любите?

А тепер уявіть галявину з квітами. Намагайтеся відчути, як пахне та чи інша квітка… це також психофізична зарядка. Для нюху.

А ще – щодо смаку. Що найбільше полюбляєте? Полуниці? Чудово! О, як вони вам смакують! Або подумайте про цитрини чи згадайте, які смачні страви готує бабуся. Які саме?

З вами трапилася прикрість? Увечері? І треба заспокоїтись? А спробуйте-но порахувати, скільки зірок на небі. Ви раптом розхвилювалися на вулиці… Підійдіть до дерева, спробуйте порахувати, скільки листочків на одній гіллячці…

Ніколи не втрачайте рівноваги і впевненості. А в хвилину нервувань сядьте зручніше в крісло, заплющіть очі і хвилин десять спокійно повторюйте подумки слово «мама» або ім’я близького хлопчика чи дівчинки. А потім скажіть собі: «Все чудово. У мене все чудово-пречудово!..»

6.. Гра «Дружба починається з посмішки»

- У кожного з вас є рідні та друзі.

- Хто твій друг?

- Як ви думаєте, з чого починається дружба? Пісня «Улыбка» (з посмішки)

- Посмішку можна дарувати. Я до вас посміхнулася - подарувала посмішку, і вам стало приємно.

- Діти, поверніться один до одного, лагідно візьміться за руки та подаруйте один одному посмішку. (Тренінг під музичний супровід «Улыбка»)

- Але щоб кожному стало ще приємніше, треба говорити компліменти, щоб у класі владарювали позитивні емоції, а ви набралися здоров’я.

7. Гра «Компліменти»

- Зробити комплімент - це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре.

(Роблю приклад компліменту: ти така весела, радісна, красива, з гарною з)

- Діти, хто бажає Андрійчику зробити комплімент? Катрусі?

- Тобі приємно? Тоді скажи «Мені дуже приємно».

- Не забувайте, що компліменти робляться з посмішкою.

(Слідкую, щоб у грі брали участь усі діти.)

Отже, ви посміхнулися, сказали компліменти, значить, ви друзі. Не забувайте робити компліменти мамі, татусеві, братикам, сестричкам і всім друзям.

- Сідайте за парти.

- Всі веселі? От чудово.

А тепер до праці знову.

А зараз ми потрапимо на музичну сторінку Країни Емоцій, де будемо вчитися помічати

емоційне забарвлення музики та передавати його в рухах.

ІV. Фізкультхвилинка «Танок чотирьох рухів»

«Танец маленьких утят» - весела, швидка, жвава музика - відповідні рухи.

«Гей там на горі» - марш. Під бравурний марш діти виконують вільні рухи - притопи і прихлопи, навприсідки, кружляють.

«Песня Чебурашки» - сумна музика.

- Що ви відчували під час музики?

- Який у вас настрій?

- Які відчуття ви переживали? (веселий, бадьорий, святковий, сумний; задоволення, радості, бадьорості)

V. Вправа на розпізнавання емоцій.

- А тепер ми потрапимо на сторінку настрою, де ви побачите різні емоції та як вони зображуються.

1. - Подивіться на дівчинку, та скажіть який настрій на її обличчі? (Дівчинка весела).

- А ось як можна зобразити її настрій.

2. - Коли вона може бути в такому настрої?

- Який настрій на обличчі цієї дівчинки? (Дівчинка похмура, сердита )

3. - Що вона нахмурила? (брови).

- Чому дівчинка може бути похмурою?

- Який настрій зображено? (Сумний)

- Коли дівчинка може бути сумною?

4.- Який настрій зображено? (Спокійний )

- Що допомогло вам здогадатись?

5.- А в яких випадках дівчинка може бути в такому настрої? (Коли її нічого не турбує)

VІ. Медитація. Вправа «Сонячний зайчик»

Сонячний зайчик зазирнув вам у вічі. Заплющіть їх. Він побіг далі по обличчю, спіймайте його – на лобі, на щічках, на носику…Ось він  уже на середині грудей. Впустіть його до свого серця. Сонячний зайчик – це частинка сонечка, теплого і лагідного. Нехай його тепло розіллється по всьому тілу. Якщо у вас на душі холодно, там гнів і образа, Сонячний зайчик розігріє їх, і вони почнуть танути, а на серці залишиться тепло, радість, здоров’я.

А зараз глибоко вдихніть і на видиху розплющіть очі.

Можете використовувати Сонячного зайчика коли вам буде важко на душі. Поганий настрій і образи просто втечуть.

VІІ. Тренувальні вправи. Робота в групах.

1. група Добирання символів до малюнків.

- Доберіть піктограму до малюнка, поясніть свій вибір.

"гарний настрій" (можуть бути веселка, салют, яскраві самоцвіти);
"поганий настрій" (грозова хмара, пістрява і темного кольору парасольки тощо).

Навчайтеся жартувати за напружених обставин. Придумайте відповідь зі смішинкою у ситуаціях.

Тебе ненавмисне штовхнули.

Ти спізнився на поїзд.

У тебе відірвалася підошва.

 

2.група Гра-тренінг «Різний настрій»

-  Зобразити руками, мімікою відповідний настрій.

Наш Сашко бува веселий,

коли друзі всі в оселі.

Наш Сашко бува сердитий,

коли лоб його набитий,

Наш Сашко сумний буває,

коли іграшки не має,

Наш Сашко, буває, плаче,

коли хтось відніме м'ячик.

Наш Сашко, бува, хитрує,

коли фокуси майструє,

А як його насварять -

він ображений стоїть.

Як незвичне щось побачить,

то дивується одначе.

А як чогось злякається -

у кущі ховається.

3.група  Складання порад для покращення настрою

- Складіть поради пригадавши свої життєві ситуації для покращення настрою, які допоможуть нам зберегти своє здоров’я.

* Намагатися пригадати щось приємне.

* Перед дзеркалом зробити веселу гримасу.

* Послухати музику.

* Заспівати, станцювати.

*Намалювати карикатуру.

* Умитися - змити поганий настрій.

* Проспівати своє ім'я в пестливій формі - Наталочка, Натуся.

*Влаштувати бійку.

* Нагрубити перехожим.

*Зламати гілку на дереві.

*Забрати цукерку у молодшого братика.

*Зламати ляльку сестрички.

*Побити посуд.

*Посваритися з другом.

- Головне - переконати себе, що як візьмешся до якоїсь справи, на душі полегшає.

Як зробити день веселим?

Ти прокинься рано-рано,

лиш над містом сонце встане,

привітайся з ластівками,

з кожним променем ласкавим.

Сам гарнесенько умийся,

сам швиденько одягнися,

підійди до тата й мами

і скажи їм: – Добрий ранок!

Усміхніться всім навколо:

небу, сонцю, квітам, людям,

і тоді обов’язково

день тобі веселим буде!

Анатолій Костецький

4. група Скласти прислів’я

Скласти прислів’я з «розсипанки»  та пояснити його смисл.

Смуток, здоров’я,  і, підточують, страх.( Смуток і страх підточують здоров’я.)

Запорука, настрій ,гарний, здоров’я.( Гарний настрій — запорука здоров’я.)

А, будує, руйнує незгода, згода.( Згода будує, а незгода руйнує.)

Веселий, здоров’я, — половина,настрій.( Веселий настрій — половина здоров’я.)

Сміхопанорама.

З усіх емоцій кращі всіх,

Ті, що породжують в нас сміх.

Сміятися не грішно,

Коли нам дійсно смішно!

Стежинка до здоров’я – сміх,

В роботі гарний жде успіх.

І все нам удається,

Коли душа сміється!

Смійся, смійся від душі!

Сміх – відпочинок для душі!

 

VІІІ Гра «Кольорове диво»

- Мандруємо далі і наступна сторінка – «Кольорова»,а допоможуть нам мандрувати фарби.

За допомогою кольору можна передати свій настрій.

- Якого кольору може бути

-радість,

-любов,

-задоволення,

- цікавість

- доброта

-гнів,

- заздрість,

Пофантазуйте, поміркуйте.

Отже, головним помічником у роботі має стати колір.

(Вільне малювання під музику на аркуші паперу свого настрою)

- Виконали завдання? Молодці.

 

ІХ. Закінчити речення:

Я боюся...
Я радію...
Мене засмучує...
Мені подобається...
Мене бентежить...

VІІ. Підсумок уроку

1. Бесіда за змістом уроку.

- Чим запам'ятався вам урок?

- На метеликах напишіть "Цей урок мене навчив...": 
Метелики з написами зачитуються за бажанням дітей, а потім прикріплюються на дошку. 

2. Аналіз роботи всього класу загалом та окремих дітей зокрема.

- Порахуйте пелюсточки на ваших квітках.- На дошці написані ваші імена. Повісьте вашу квітку успіху та малюнок із зображенням настрою під ім'ям.

- Ось яка у нас сьогодні чудова успішність! Молодці!

Скільки гарних пелюсточків у ваших квіточках. Тож нехай ви у своєму житті будете лише успішними, емоційно врівноваженими і такими ж чарівними, як ваші квіти.

Радість, горе, здивування,

Смуток, спокій, хвилювання –

Це емоції, мій друже.

І вони важливі дуже.

Як корисні позитивні:

Сміх і радість, спокій теж!

Злість і смуток – негативні.

За емоціями стеж!

Швидко негативний настрій

Зіпсує здоров’я, знай.

Не сумуй, жартуй, всміхайся,

Завжди добрий настрій май!

 

- Любі учні, підведіться,

І до гостей поверніться.

Мило-мило їм  посміхніться.

 

 

 

 Тема уроку. Позитивні та негативні емоції. Причини, які впливають на емоції.

Мета уроку. Ознайомити учнів з позитивними й негативними емоціями розкрити  їхнє значення для здорв’я людини; учити дітей аналізувати свій внутрішній стан,  керувати своїми емоціями з метою зміцнення свого здоров'я, вправлятися в умінні шукати вихід із ситуацій, що засмучують; розвивати увагу, пам'ять, зв’язне мовлення; виховувати бажання мати і примножувати позитивні емоції, розпізнавати свої почуття під час спілкування з іншими людьми, формувати вміння регулювати свої емоції.

Зміст уроку

Девіз уроку: «Якщо ви хочете, щоб життя усміхнулось вам, подаруйте йому спочатку свій чудовий настрій» (Б.Спіноза)

І. Організація класу

Формування емпатійної здатності (емоційного настрою) учнів

Усміхніться всі!

Небу, сонцю, квітам, людям!

І тобі обовязково.

День щасливим буде!

Ми веселі, бадьорі і будемо працювати старанно, гарно, на радість усім.

Сіли всі рівненько, слідкуємо за своєю поставою та уважно слухаємо, що нового ми дізнаємося сьогодні на уроці.

-         І так, цей урок навчить мене: 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 - Діти, а ви любите подорожувати? Сьогодні ми помандруємо до країни емоцій, у якій пізнаємо відчуття, переживання та їх значення для нашого здоров’я. Будемо вчитись розпізнавати свої почуття та висловлювати їх. Це нам потрібно, щоб не завдавати шкоди своєму здоров’ю та здоров’ю оточуючих.

Кожному з вас країна емоцій подарує чарівну квітку. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати по одній пелюсточці. Результатом вашої роботи на уроці стане квітка вашого успіху, скільки у неї буде чарівних пелюсток, залежить лише від вас. Тож вирушаймо у подорож.

Допомагати у подорожі нам будуть помічники - наші органи чуттів. Ви їх добре знаєте, тож відгадайте,їх?

Сюди-туди повертає,

Хропе, сопе, часом чхає . (Ніс)

 (На дошці плакат з намальованими органами чуття)

***

Двоє дивляться,

одне говорить,

а двоє слухають.

/Очі, вуха, язик/

- Що ми відчуваємо цими органами? (Нюхаємо, смакуємо, бачимо, чуємо)

- Які відчуття можуть викликати у нас ці органи? (задоволення, радості, насолоди, смутку, образи, печалі, сліз…)

- Якщо відчуття приємні – людина почувається якою… ? (веселою, задоволеною).

- А якщо неприємні? (засмученою, сумною).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя про різновиди емоцій

- Людина завжди певним чином реагує на все, що її оточує, і що вона здійснює сама, а виражає свої почуття емоцією, яка з’являється на її обличчі.

Емоції супроводжують нас усе життя. В новонародженої дитини емоції охоплюють хвилювання через почуття голоду і мокрої пелюшки до спокою від близькості мами та її серцебиття, теплої, сухої

пелюшки, почуття ситості. Учневі 4 класу вже знайомі радість відкриттів, захоплення від подарунка, любов до рідних і близьких людей, насолода від перегляду мультфільмів. Відомі також сум від

розлуки з дорогими людьми, зневага до нечесних вчинків, навіть, на жаль, злість і страх.

Тому емоції розділились на позитивні, які допомагають зберегти здоров’я (радість,

упевненість, сором’язливість, веселість, захоплення, спокійність) та …

… негативні, які викликають поганий настрій (страх, злість, смуток, незадоволення,

недовірливість), спричиняють різні захворювання. Ці емоції небезпечні для здоров'я.

Дані ВООЗ свідчать, що 75% усіх хвороб пов’язані з негативними емоціями .30–50% людей, які відвідують лікувальні установи, потребують лише корекції емоційного стану.Учені Каліфорнійського університету в США стверджують, що ключ до успіху — це позитивні емоції . За даними статистики сьогодні 400 мільйонів людей у світі страждають на ті чи інші загострені емоційні стани. Дослідження японських учених довели,  що зв’язок між негативним емоційним станом і здоров’ям є кардинальним. Стреси збільшують ризик мозкових, серцево-судинних захворювань, летальних випадків, ракових пухлин, хвороби очей, цукрового діабету, хронічного гастриту, виразкових хвороб шлунку тощо .

Недарма кажуть: «Життя прожити — не поле перейти». Величезне море людських емоцій переживає кожен із нас. Наше завдання— бути не рабом своїх почуттів, а стати їх господарем. Для цього є безцінна зброя — розум. «Людство вступило в еру надзвичайних емоційних навантажень.

Ми можемо протистояти цьому, лише виховуючи волю, навчаючись керуватись емоціями». Скільки непотрібних вибухів гніву було б погашено, скільки б невиправданих сварок відвернено, якби всі взяли до уваги цю мудру пораду.

Всі емоції умовно поділяють на такі види:

Примітивні (нижчі) - переживання, пов'язані із задоволенням або незадоволенням фізіологічних потреб.

Вищі - переживання, які виникають на ґрунті задоволення духовних потреб.

Позитивні - емоції, що пов'язані із задоволенням потреб.

Негативні - емоції, які викликають почуття незадоволення і вимагають зміни ситуації.

Стенічні - емоції, які підвищують життєдіяльність людини, посилюють активність.

Астенічні - емоції, які пригнічують життєдіяльність організму, знижують енергію суб'єкта.

Отже, стан психічного благополуччя і, навпаки, психічного розладу будь-кого з нас залежить від тих емоцій, які людина відчуває у певні періоди свого життя. 
У маленьких дітей їх небагато, що старшими ми стаємо,то багатшими і різноманітнішими стають наші емоції.

2 . Руханка

– Як живеш? (Ось так)

– А пливеш? (Ось так)

А біжиш? (Ось так)

– Вдалину глядиш? (Ось так)

– Чекаєш обід? (Ось так)

– Махаєш вслід? (Ось так)

– Вранці спиш? (Ось так)

– А на місце сідаєш? (Ось так)

 

3. Бесіда про важливість позитивних емоцій для здоров'я людини

- Як ви думаєте, які емоції потрібні людині, її здоров’ю? ( позитивні)

4. Мандрівка країною емоцій

А).Станція «Музична»

 Звучить музика (Щебет пташок).

- Що ви чуєте? (Спів і щебет пташок).

- Які емоції у вас виникли під час прослуховування цих звуків? (Задоволення, радості, цікавості, насолоди).

Б). Перегляд мультфільму

 - Усі ви любите дивитися мультфільми? (Так).

- Тож наступна зупинка у нашій чарівній мандрівці «Мультиплікаційна».

(Перегляд мультфільму «Ну, постривай!»

- А тепер які емоції у вас виникли? (Хвилювання, жалю до зайчика, злість та зневага до вовка).

В). Станція «Аромотерапевтична». (учитель запалює аромолампу).

- Які емоції ви відчуваєте зараз? (Приємні: задоволення, радість, бадьорість).

Г). Частування цукерками.

- А тепер, діти, ми з вами опинилися на станції «Смаковита». І я хочу пригостити вас цукерками.

- Які емоції у вас виникли? (Радість, хвилювання).

- А під час смакування?(Насолода, задоволення).

Д). Станція «Галерейна»

Подивіться, будь ласка, на цей малюнок.

- Яким ви бачите хлопчика? (Злим).

- Які емоції він у вас викликає? (Негативні).

- Чому? (Тому що хлопчик зневажає собаку, знущається над нею).

- Подивіться на хлопчика та визначіть його настрій за мімікою обличчя? (Веселий, посміхається, бо отримав гарну оцінку).

Молодці! Тож яку емоцію він зараз переживає? (Емоцію радості).

- подивіться на наступний малюнок. Кого на ньому зображено? (Бабусю і її внучат).

- Що вони роблять? (Обнімають бабусю).

- Тож які емоції відчувають дівчата? (Емоція любові).

- А на цьому малюночку, що роблять діти? (Турбуються про бабусю).

- Які емоції вони відчувають? (Турботи, піклування).

- Що ви бачите на цьому малюнку? (Хлопчик поранився, а діти співчувають йому).

- Які емоції відчувають діти? (Співчуття).

5. Оздоровча хвилинка. . «У мене все чудово-пречудово!..»

Починайте свій день з усмішки. Станьте перед дзеркалом і пригадайте обличчя мама чи тата, усміхніться до них. Або ж згадайте мандрівку до моря, уявіть сонячні лелітки на хвилях. А може, спробуйте побачити перед собою хлопчика чи дівчинку з тієї парти, на яку на уроках ви найчастіше кидаєте свій погляд…

А знаєте, що існує гімнастика для очей? І серед інших вправ є й така: треба подивитися у вікно й обов’язково побачити голубе-голубе небо, навіть якщо воно на цей час вкрите найгустішими хмарами.

Намагайся подарувати радість і вашому слухові. Пригадайте, як ходили влітку до лісу, і постарайтеся знову почути пташиний щебет. Яку співочу пташку ви найбільше любите?

А тепер уявіть галявину з квітами. Намагайтеся відчути, як пахне та чи інша квітка… це також психофізична зарядка. Для нюху.

А ще – щодо смаку. Що найбільше полюбляєте? Полуниці? Чудово! О, як вони вам смакують! Або подумайте про цитрини чи згадайте, які смачні страви готує бабуся. Які саме?

З вами трапилася прикрість? Увечері? І треба заспокоїтись? А спробуйте-но порахувати, скільки зірок на небі. Ви раптом розхвилювалися на вулиці… Підійдіть до дерева, спробуйте порахувати, скільки листочків на одній гіллячці…

Ніколи не втрачайте рівноваги і впевненості. А в хвилину нервувань сядьте зручніше в крісло, заплющіть очі і хвилин десять спокійно повторюйте подумки слово «мама» або ім’я близького хлопчика чи дівчинки. А потім скажіть собі: «Все чудово. У мене все чудово-пречудово!..»

6.. Гра «Дружба починається з посмішки»

- У кожного з вас є рідні та друзі.

- Хто твій друг?

- Як ви думаєте, з чого починається дружба? Пісня «Улыбка» (з посмішки)

- Посмішку можна дарувати. Я до вас посміхнулася - подарувала посмішку, і вам стало приємно.

- Діти, поверніться один до одного, лагідно візьміться за руки та подаруйте один одному посмішку. (Тренінг під музичний супровід «Улыбка»)

- Але щоб кожному стало ще приємніше, треба говорити компліменти, щоб у класі владарювали позитивні емоції, а ви набралися здоров’я.

7. Гра «Компліменти»

- Зробити комплімент - це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре.

(Роблю приклад компліменту: ти така весела, радісна, красива, з гарною з)

- Діти, хто бажає Андрійчику зробити комплімент? Катрусі?

- Тобі приємно? Тоді скажи «Мені дуже приємно».

- Не забувайте, що компліменти робляться з посмішкою.

(Слідкую, щоб у грі брали участь усі діти.)

Отже, ви посміхнулися, сказали компліменти, значить, ви друзі. Не забувайте робити компліменти мамі, татусеві, братикам, сестричкам і всім друзям.

- Сідайте за парти.

- Всі веселі? От чудово.

А тепер до праці знову.

А зараз ми потрапимо на музичну сторінку Країни Емоцій, де будемо вчитися помічати

емоційне забарвлення музики та передавати його в рухах.

ІV. Фізкультхвилинка «Танок чотирьох рухів»

«Танец маленьких утят» - весела, швидка, жвава музика - відповідні рухи.

«Гей там на горі» - марш. Під бравурний марш діти виконують вільні рухи - притопи і прихлопи, навприсідки, кружляють.

«Песня Чебурашки» - сумна музика.

- Що ви відчували під час музики?

- Який у вас настрій?

- Які відчуття ви переживали? (веселий, бадьорий, святковий, сумний; задоволення, радості, бадьорості)

V. Вправа на розпізнавання емоцій.

- А тепер ми потрапимо на сторінку настрою, де ви побачите різні емоції та як вони зображуються.

1. - Подивіться на дівчинку, та скажіть який настрій на її обличчі? (Дівчинка весела).

- А ось як можна зобразити її настрій.

2. - Коли вона може бути в такому настрої?

- Який настрій на обличчі цієї дівчинки? (Дівчинка похмура, сердита )

3. - Що вона нахмурила? (брови).

- Чому дівчинка може бути похмурою?

- Який настрій зображено? (Сумний)

- Коли дівчинка може бути сумною?

4.- Який настрій зображено? (Спокійний )

- Що допомогло вам здогадатись?

5.- А в яких випадках дівчинка може бути в такому настрої? (Коли її нічого не турбує)

VІ. Медитація. Вправа «Сонячний зайчик»

Сонячний зайчик зазирнув вам у вічі. Заплющіть їх. Він побіг далі по обличчю, спіймайте його – на лобі, на щічках, на носику…Ось він  уже на середині грудей. Впустіть його до свого серця. Сонячний зайчик – це частинка сонечка, теплого і лагідного. Нехай його тепло розіллється по всьому тілу. Якщо у вас на душі холодно, там гнів і образа, Сонячний зайчик розігріє їх, і вони почнуть танути, а на серці залишиться тепло, радість, здоров’я.

А зараз глибоко вдихніть і на видиху розплющіть очі.

Можете використовувати Сонячного зайчика коли вам буде важко на душі. Поганий настрій і образи просто втечуть.

VІІ. Тренувальні вправи. Робота в групах.

1. група Добирання символів до малюнків.

- Доберіть піктограму до малюнка, поясніть свій вибір.

"гарний настрій" (можуть бути веселка, салют, яскраві самоцвіти);
"поганий настрій" (грозова хмара, пістрява і темного кольору парасольки тощо).

Навчайтеся жартувати за напружених обставин. Придумайте відповідь зі смішинкою у ситуаціях.

Тебе ненавмисне штовхнули.

Ти спізнився на поїзд.

У тебе відірвалася підошва.

 

2.група Гра-тренінг «Різний настрій»

-  Зобразити руками, мімікою відповідний настрій.

Наш Сашко бува веселий,

коли друзі всі в оселі.

Наш Сашко бува сердитий,

коли лоб його набитий,

Наш Сашко сумний буває,

коли іграшки не має,

Наш Сашко, буває, плаче,

коли хтось відніме м'ячик.

Наш Сашко, бува, хитрує,

коли фокуси майструє,

А як його насварять -

він ображений стоїть.

Як незвичне щось побачить,

то дивується одначе.

А як чогось злякається -

у кущі ховається.

3.група  Складання порад для покращення настрою

- Складіть поради пригадавши свої життєві ситуації для покращення настрою, які допоможуть нам зберегти своє здоров’я.

* Намагатися пригадати щось приємне.

* Перед дзеркалом зробити веселу гримасу.

* Послухати музику.

* Заспівати, станцювати.

*Намалювати карикатуру.

* Умитися - змити поганий настрій.

* Проспівати своє ім'я в пестливій формі - Наталочка, Натуся.

*Влаштувати бійку.

* Нагрубити перехожим.

*Зламати гілку на дереві.

*Забрати цукерку у молодшого братика.

*Зламати ляльку сестрички.

*Побити посуд.

*Посваритися з другом.

- Головне - переконати себе, що як візьмешся до якоїсь справи, на душі полегшає.

Як зробити день веселим?

Ти прокинься рано-рано,

лиш над містом сонце встане,

привітайся з ластівками,

з кожним променем ласкавим.

Сам гарнесенько умийся,

сам швиденько одягнися,

підійди до тата й мами

і скажи їм: – Добрий ранок!

Усміхніться всім навколо:

небу, сонцю, квітам, людям,

і тоді обов’язково

день тобі веселим буде!

Анатолій Костецький

4. група Скласти прислів’я

Скласти прислів’я з «розсипанки»  та пояснити його смисл.

Смуток, здоров’я,  і, підточують, страх.( Смуток і страх підточують здоров’я.)

Запорука, настрій ,гарний, здоров’я.( Гарний настрій — запорука здоров’я.)

А, будує, руйнує незгода, згода.( Згода будує, а незгода руйнує.)

Веселий, здоров’я, — половина,настрій.( Веселий настрій — половина здоров’я.)

Сміхопанорама.

З усіх емоцій кращі всіх,

Ті, що породжують в нас сміх.

Сміятися не грішно,

Коли нам дійсно смішно!

Стежинка до здоров’я – сміх,

В роботі гарний жде успіх.

І все нам удається,

Коли душа сміється!

Смійся, смійся від душі!

Сміх – відпочинок для душі!

 

VІІІ Гра «Кольорове диво»

- Мандруємо далі і наступна сторінка – «Кольорова»,а допоможуть нам мандрувати фарби.

За допомогою кольору можна передати свій настрій.

- Якого кольору може бути

-радість,

-любов,

-задоволення,

- цікавість

- доброта

-гнів,

- заздрість,

Пофантазуйте, поміркуйте.

Отже, головним помічником у роботі має стати колір.

(Вільне малювання під музику на аркуші паперу свого настрою)

- Виконали завдання? Молодці.

 

ІХ. Закінчити речення:

Я боюся...
Я радію...
Мене засмучує...
Мені подобається...
Мене бентежить...

VІІ. Підсумок уроку

1. Бесіда за змістом уроку.

- Чим запам'ятався вам урок?

- На метеликах напишіть "Цей урок мене навчив...": 
Метелики з написами зачитуються за бажанням дітей, а потім прикріплюються на дошку. 

2. Аналіз роботи всього класу загалом та окремих дітей зокрема.

- Порахуйте пелюсточки на ваших квітках.- На дошці написані ваші імена. Повісьте вашу квітку успіху та малюнок із зображенням настрою під ім'ям.

- Ось яка у нас сьогодні чудова успішність! Молодці!

Скільки гарних пелюсточків у ваших квіточках. Тож нехай ви у своєму житті будете лише успішними, емоційно врівноваженими і такими ж чарівними, як ваші квіти.

Радість, горе, здивування,

Смуток, спокій, хвилювання –

Це емоції, мій друже.

І вони важливі дуже.

Як корисні позитивні:

Сміх і радість, спокій теж!

Злість і смуток – негативні.

За емоціями стеж!

Швидко негативний настрій

Зіпсує здоров’я, знай.

Не сумуй, жартуй, всміхайся,

Завжди добрий настрій май!

 

- Любі учні, підведіться,

І до гостей поверніться.

Мило-мило їм  посміхніться.